Odkazy
Odkazy hrají ve webu jednu z předních rolí. Jejich prostřednictvím jsou stránky propojeny navzájem, díky nim získávají svůj hypertextový charakter.
Vytvoření odkazu
Zápis odkazu ve zdrojovém textu je poměrně jednoduchý. Vypadá takto:
<a href="
cíl">
viditelný text</a>
Obsahuje dvě důležité informace: cíl (čili kam odkaz vede, kterou stránku má klient otevřít, když uživatel dotyčný odkaz zvolí) a viditelný text (tento text bude zobrazen na stránce a zvýrazněn klientem, jakožto odkaz). Cílem je webová adresa, čili typicky lokátor.
Příklad použití odkazu:
<p>K vyhledávání stránek lze použít například <a href="http://www.google.com/">Google</a>.</p>
Uživatel dotyčnou větu uvidí v této podobě:
K vyhledávání stránek lze použít například Google.
Volba textu pro odkaz
Často opomíjenou skutečností je, že viditelný text odkazu je velmi nápadný – je zvýrazněn barvou a ještě navíc podtržením. Díky tomu na sebe poutá pozornost čtenáře.
Této vlastnosti je záhodno využít a konstruovat text odkazu tak, aby zároveň stručně charakterizoval, co je obsahem cílové stránky. Jedním z častých nešvarů je používání slova „tady“ jako univerzálního textu pro odkazy. Třeba takto:
Informace o vytváření odkazů najdete tady. Celý kurs vytváření WWW stránek je pak k dispozici tady.
Díky zvýraznění z textu vystupují do popředí nic neříkající slova „tady“, která čtenáři v orientaci rozhodně nepomohou, spíše naopak. Je vždy vhodné dát si práci a přeformulovat text tak, aby bylo zvýrazněno téma cílové stránky:
Tato stránka pojednává o vytváření odkazů. K dispozici je i celý kurs vytváření WWW stránek.
Všimněte si, o co lépe druhá verze vede čtenářovu pozornost. Při návrhu textů mějte na paměti několik doporučení:
Interpunkce (tečky, čárky, uvozovky) není součástí odkazu. Například tečka na konci posledního příkladu již stojí mimo odkaz.
Pokud odkaz tvoří ikona a popisný text, vytvořte pro ně dva samostatné odkazy – jeden pro ikonu, druhý pro text. Jinak klient při zvýrazňování odkazu podtrhne i mezeru mezi nimi, což vypadá velmi hloupě.
Další informace
- Webové adresy – jak se identifikují cíle odkazů.
- Odkazy dovnitř stránek na jejich konkrétní části.
zpět: vytváření WWW stránek