☰ menu
Pavel Satrapa

Odkazy

Odkazy hrají ve webu jednu z předních rolí. Jejich prostřednictvím jsou stránky propojeny navzájem, díky nim získávají svůj hypertextový charakter.

Vytvoření odkazu

Zápis odkazu ve zdrojovém textu je poměrně jednoduchý. Vypadá takto:

<a href="cíl">viditelný text</a>

Obsahuje dvě důležité informace: cíl (čili kam odkaz vede, kterou stránku má klient otevřít, když uživatel dotyčný odkaz zvolí) a viditelný text (tento text bude zobrazen na stránce a zvýrazněn klientem, jakožto odkaz). Cílem je webová adresa, čili typicky lokátor.

Příklad použití odkazu:

<p>K vyhledávání stránek lze použít například
<a href="http://www.google.com/">Google</a>.</p>

Uživatel dotyčnou větu uvidí v této podobě:

K vyhledávání stránek lze použít například Google.

Volba textu pro odkaz

Často opomíjenou skutečností je, že viditelný text odkazu je velmi nápadný – je zvýrazněn barvou a ještě navíc podtržením. Díky tomu na sebe poutá pozornost čtenáře.

Této vlastnosti je záhodno využít a konstruovat text odkazu tak, aby zároveň stručně charakterizoval, co je obsahem cílové stránky. Jedním z častých nešvarů je používání slova „tady“ jako univerzálního textu pro odkazy. Třeba takto:

Informace o vytváření odkazů najdete tady. Celý kurs vytváření WWW stránek je pak k dispozici tady.

Díky zvýraznění z textu vystupují do popředí nic neříkající slova „tady“, která čtenáři v orientaci rozhodně nepomohou, spíše naopak. Je vždy vhodné dát si práci a přeformulovat text tak, aby bylo zvýrazněno téma cílové stránky:

Tato stránka pojednává o vytváření odkazů. K dispozici je i celý kurs vytváření WWW stránek.

Všimněte si, o co lépe druhá verze vede čtenářovu pozornost. Při návrhu textů mějte na paměti několik doporučení:

Další informace