...příklad pro čtvrtou část...
V dnešní části se budeme zabývat metodami, kterými lze přemlouvat obsah
stránky, aby zaujal podobu podle našich představ. Jelikož byl jazyk HTML
původně určen k vyjádření struktury textu, odehrávají se formátovací kouzla
převážně v logické rovině. Část textu například označíme jako nadpis, část jako
seznam a podobně.

Stránka je často složena z několika logicky ucelených částí (jako příklad může
posloužit obávaná trojice "úvod, stať a závěr"). Každá z nich bývá zahájena
nadpisem, charakterizujícím její obsah. Navíc se může sama skládat z dílčích
částí atd.
Pro vytvoření nadpisu poskytuje HTML značku <Hn>. Na místě "n"
stojí číslice od jedné do šesti, která vyjadřuje významnost (a tudíž zpravidla
i velikost) nadpisu. <H1> obaluje nadpis celé stránky - tedy
největší. Měl by být právě jeden. Jednotlivé části stránky bývají zahájeny
nadpisem, uzavřeným do značky <H2>, jejich části používají pro
své nadpisy <H3> a tak dále. Všechny značky jsou párové. Za nadpis je
považován text uzavřený mezi oběma členy páru.
Opět si dovolíme připomenout, že vzhled jednotlivých nadpisů určuje klient. Z
toho důvodu se doporučuje nepřeskakovat v hierarchii (je-li úvod zahájen
značkou <H2>, měly by jeho části používat <H3>,
nikoli <H4> či něco ještě menšího). V každém klientovi by totiž
formátování jednotlivých úrovní mělo rozumně navazovat a být esteticky
vyváženo. Při přeskočení snadno může vzniknout nehezkost.
Troufáme si tvrdit, že na normálních stránkách byste měli vystačit s úrovněmi
<H1> až <H3>. Příliš strukturovaná stránka totiž
rychle ztrácí na srozumitelnosti. Navíc nadpisy <H5> a
<H6> již často bývají méně výrazné než základní text. Lze je
použít jen ve velmi neobvyklých případech.
HTML verze 3.2 přiděluje značkám <Hn> jediný atribut -
ALIGN. Jeho prostřednictvím lze nařídit zarovnání nadpisu na prapor
vlevo (ALIGN=LEFT, implicitní hodnota), vpravo (RIGHT) nebo
na střed (CENTER).

Nyní máme k dispozici dvě metody pro členění textu - rozdělení na samostatné
stránky a rozdělení v rámci jedné stránky pomocí nadpisů. Nabízí se otázka, kdy
použít kterou z nich. Jednoznačná odpověď samozřejmě neexistuje.
Snažte se dodržet obecný princip přehlednosti a srozumitelnosti. Vodítkem vám
budiž následující dvě pravidla:
- stránka by neměla být příliš dlouhá (jako optimum se doporučují dvě až tři
obrazovky)
- ve většině případů je vhodné, aby byla stránka obsahovala jednu až dvě
úrovně členění (do <H2> nebo <H3>;
<H1> je rezervováno pro nadpis celé stránky)
Mluvíme samozřejmě o stránkách informačních, které obsahují především text.
Stránky odkazové (čili menu) často nebývají členěny vůbec a neměly by příliš
přesahovat velikost obrazovky.
V souvislosti se strukturou stránky bychom se měli zmínit též o párové značce
<DIV>, zavedené v HTML verze 3. Jejím účelem je vymezit část
textu a přiřadit mu jakýsi logický význam - například "toto je poznámka". V
zatím posledním návrhu jazyka (verze HTML 3.2 ze srpna 1996) jí byla přidělena
poněkud skromnější role. Jejím jediným atributem je ALIGN, který
předepisuje zarovnání textu uvnitř <DIV>. Přípustnými hodnotami
jsou obvyklé LEFT, CENTER a RIGHT.

HTML nabízí celkem tři druhy seznamů, které lze použít pro zápis nejrůznějších
výčtů, pracovních postupů a řadu dalších strukturovaných textů.
Tabulka 1: Značky pro seznamy
<OL> |
číslovaný seznam (Ordered List) |
<UL> |
seznam s odrážkami (Unordered List) |
<LI> |
položka v <OL> či <UL> |
<DL> |
seznam definic (Definition List) |
<DT> |
pojem v <DL> (Definition Term) |
<DD> |
vysvětlení v <DL> (Definition Description) |
|
Velmi jednoduché jsou seznam číslovaný <OL> a seznam s odrážkami
<UL>. Celý seznam je vždy uzavřen do patřičné párové značky.
Každá jeho položka je zahájena značkou <LI> - například
<OL>
<LI> text první položky
<LI> text druhé položky
</OL>
Formátování je celkem obvyklé. Text položek je zobrazen se zvětšeným levým
okrajem, do nějž jsou vystrkovány symboly, zahajující jednotlivé položky (čísla
či odrážky).
K ovlivnění vzhledu se nabízí několik atributů. Byly zavedeny v HTML verze 3.2,
proto na ně nespoléhejte u všech klientů. Obě seznamové značky
(<OL> i <UL>) disponují atributem COMPACT. Je-li
přítomen, měl by je klient zobrazit v poněkud zahuštěnější formě. Obě také
nabízejí atribut TYPE, jeho význam se však liší. V <OL> slouží
TYPE k definici způsobu číslování položek. Přípustné hodnoty shrnuje tabulka 2.
Také v <UL> tento atribut ovlivňuje zahájení položek.
Přípustnými hodnotami jsou DISC (položka zahájena kolečkem, implicitní
hodnota), CIRCLE (prázdný kroužek) a SQUARE (čtvereček).
Tabulka 1: Atribut TYPE pro značku
<OL>
Hodnota |
Význam |
Ukázka |
1 |
arabské číslice |
1, 2, 3 |
i |
malé římské číslice |
i, ii, iii |
I |
velké římské číslice |
I, II, III |
a |
malá písmena |
a, b, c |
A |
velká písmena |
A, B, C |
|
Chcete-li některou položku odlišit od ostatních, máte atribut TYPE k
dispozici i pro značku <LI>. Jeho přípustné hodnoty a chování se
shoduje s TYPE seznamu, do kterého tato značka náleží.
V číslovaném seznamu lze také ručně předepsat počáteční hodnotu pomocí
START=hodnota. Zadávejte ji vždy číslem, bez ohledu na to, jakým
způsobem jsou hodnoty zobrazovány. V těle seznamu se hodnoty automaticky
zvětšují o jedničku. Toto implicitní pořadí však můžete porušit, pokud značce
<LI> přiřadíte atributem VALUE určité konkrétní
pořadové číslo.

V případě seznamu definic je situace poněkud komplikovanější. Také on je
obklopen párovou značkou (tentokrát <DL>). Každá jeho položka
však má dvě části - definovaný pojem (zahájen <DT>) a jeho popis
(zahájen <DD>). Popisy bývají zobrazovány s větším levým
okrajem, zatímco definované pojmy mají okraj normální. Jsou tedy vystrkovány
doleva vůči popisnému textu. Zpravidla nijak neovlivňuje písmo. Chcete-li
zobrazovat definované pojmy tučně, musíte je sami zabalit do patřičné značky.
Seznam definic je podle našeho názoru jednou z nejméně doceňovaných konstrukcí
HTML. Jeho použití je velmi široké. Kromě situací, pro které byl navržen (např.
popis příkazů, parametrů programu, slovníček), najde uplatnění i v řadě
dalších. Vezměme si třeba marketingovou stránku jistého nejmenovaného produktu:
<DL>
<DT><STRONG>Nejmenší</STRONG>
<DD>Pryč s velkými a těžkými hodinkami!
Naše hodinky jsou tak malé a lehké, že
se budete bát kýchnout, abyste o ně nepřišli.
<DT><STRONG>Nejrychlejší</STRONG>
<DD>Naše hodinky v rychlosti předstihují
veškerou konkurenci alespoň dvojnásobně.
</DL>
Vidíte, že zde seznam definic do jisté míry zastupuje členění stránky výše
zmiňovanými nadpisy. Také v této roli může poskytnout cenné služby, protože se
odlišuje svým formátováním. Jiné méně obvyklé použití seznamu definic najdete
na dnešní ukázkové stránce. Všimněte si, že zde je role definovaného pojmu a
jeho popisu obrácena. Pro čtenáře je zajímavější popis než pojem, což odráží
zvolená písma.
Seznamy lze navzájem vnořovat. Jejich levý okraj se zvětšuje a vyznačování
položek (pro <OL> a <UL>) se mění, aby se čtenář snadno orientoval.
V textu položek můžete používat téměř všechny ostatní značky. Vyhýbejte se však
nadpisům - zahájení nové části uvnitř seznamu je nelogické.

Dosti užitečná je párová značka <BLOCKQUOTE>. Text, který obklopuje, bude
zobrazen na užších řádcích (oba okraje se zvětší). Původně byla určena k
vyznačení citací z jiných textů, najde však použití i v mnoha dalších
případech. Hodí se kdykoli chcete část textu vizuálně odlišit od jeho okolí
(například ukázku konfiguračního souboru, text příkladu, poznámku a podobně).
K vymezení poštovní adresy (tentokrát máme na mysli adresu pro obyčejnou
papírovou poštu) slouží <ADDRESS>. Značka má především logický význam a
očekává se, že z ní budou těžit například různé vyhledávací nástroje a
automatičtí sběrači informací v Internetu. Vizuálně nemá v některých klientech
prakticky žádný efekt, jinde se adresa zobrazí kurzívou. Doporučujeme
kombinovat ji s <BLOCKQUOTE> - jako například
Naše adresa:
<BLOCKQUOTE><ADDRESS>
Otec a syn, s. r. o.<BR>
Hladová 13<BR>
110 00 Praha 1<P>
Tel: 0609 1313
</ADDRESS></BLOCKQUOTE>

Pomocí značky <PRE> lze potlačit obvyklé formátovací mechanismy HTML.
Text, který je uzavřen mezi <PRE> a </PRE>, má být klientem
zobrazen přesně v té podobě, ve které se nachází. To znamená, že se budou
dodržovat mezery i konce řádků a bude použito písmo s pevnou šířkou znaku.
Je zakázáno používat uvnitř <PRE> formátovací příkazy (nadpisy, seznamy a
podobně). Naproti tomu jsou povoleny značky pro změnu písma (zpravidla zůstává
písmo s pevnou šířkou znaku, může však být navíc skloněné nebo tučné) a odkazy.
Prakticky jedinou oblastí, kde značka <PRE> najde uplatnění, jsou ukázky
programů či konfiguračních souborů. V nich bývá často potřeba zachovat jistou
strukturu, kterou text má. Jednoduchý program v jazyce Pascal bychom mohli na
stránce prezentovat následovně:
<BLOCKQUOTE><PRE>
program Pokus;
begin
Writeln ( 'Dobrý den.' );
end.
</PRE></BLOCKQUOTE>
Obvyklou konvencí bývá zobrazovat klíčová slova Pascalu tučně a identifikátory
kurzívou. HTML nám umožňuje tuto konvenci zachovat, zdrojový text se však
poněkud zkomplikuje:
<BLOCKQUOTE><PRE>
<B>program</B> <I>Pokus</I>;
<B>begin</B>
<I>Writeln</I> ( 'Dobrý den.' );
<B>end</B>.
</PRE></BLOCKQUOTE>
Hodláte-li prezentovat větší objem Pascalského zdrojového kódu, mohl by vás
zajímat program PAS2HTML, který převádí programy v Pascalu do výše uvedené
podoby. Najdete jej na URL
http://www.kin.vslib.cz/cgi-bin/whichcode/~satrapa/sw/pas2html/
|