HTML v příkladech

15

Navigace

 
Obsah

Rejstřík

Hledat

Dopis autorovi

...příklad pro patnáctou část...
(šablona, kterou jsem používal pro výrobu těchto stránek)

Jedním ze základních předpokladů dobré WWW prezentace je, aby se v ní uživatelé dokázali vyznat. Sebehodnotnější informace se stává bezcennou, pokud se nedá najít. Vytvoření srozumitelného a snadno použitelného systému vzájemných odkazů mezi stránkami prezentace je proto životně důležité.

Proč se věnovat navigaci

Zejména začátečníci často propadají dojmu, že špičkové stránky se vyznačují především perfektním grafickým zpracováním a použitím nejmodernějších dostupných technologií, kterými jsou v dnešní době především různé dynamické kejkle (Java, JavaScript, dynamické HTML a podobně). To je samozřejmě nesmysl. Kvalitní WWW prezentace nabízejí především hodnotný obsah (něco užitečného či zajímavého) a srozumitelný systém pro orientaci v něm. Lahodné grafické provedení hraje roli čistě podpůrnou a na moderní technologie si rozumný autor dává pozor, protože zpravidla nejsou standardizovány a často je podporuje jediný klient. Nehodlám tvrdit, že na grafickém zpracování stránek vůbec nezáleží. Nicméně pokud bude alespoň takové, aby nikoho neurazilo, splní svůj úkol.

Drobné domácí cvičení: Zamyslete se nad tím, které stránky pravidelně nebo alespoň často navštěvujete a především proč. Odpověď na druhou otázku nejspíš nebude znít "Protože tam mají tak krásné nadpisy!" Daleko pravděpodobnější je "Protože se tam dočtu aktuální informace o ..." či něco podobného.

Nedílnou součástí kvalitního obsahu jsou mechanismy pro orientaci v něm. Tyto navigační prvky lze rozdělit do pěti základních skupin:

  • odkazy přímo v textu
  • menu
  • navigační lišty
  • obsahy a rejstříky
  • vyhledávací stroje
Snažte se nabídnout pokud možno všechny, protože každá z nich má své přednosti a každá najde své uživatele. Nejnáročnější na realizaci je nepochybně poslední skupina, které se budu věnovat v příští části.

Odkazy

Základním prvkem jakéhokoli navigačního schématu je odkaz. Může se vyskytnout buď přímo v textu (což je jedna ze základních vlastností hypertextového systému) nebo jako součást menu či jiné navigační struktury.

S odkazy uvnitř plynoucího textu to pokud možno nepřehánějte. Odvedou cenné služby, ale při nadměrném užívání dokáží text rozdrobit. Mají totiž dva nebezpečné aspekty. Jednak působí jako zvýraznění textu. Slova, tvořící odkaz, jsou zobrazena odlišnou barvou a podtržena. Díky tomu jsou velmi nápadná a z textu doslova trčí ven. Druhým zádrhelem je, že jakýkoli odkaz pokouší uživatele, aby jej následoval a tudíž nedočetl aktuální text.

Pokud bude odstavec textu obsahovat pět či více odkazů, zcela se rozpadne (příliš mnoho zvýrazňování dezorientuje) a navíc často zůstane nedočten, protože uživatel si prostě odskočí jinam. Proto se snažte, aby odkazů v textu nebylo mnoho (zhruba jeden na každý odstavec) a aby zároveň vystihovaly jen to nejpodstatnější.

Věnujte dostatečnou péči textu, kterým bude odkaz vyznačen. Měl by být krátký (pokud možno do tří slov) a zároveň výstižný. Hledáte-li vhodný text, inspirujte se se nadpisem (obsahem <TITLE> či <H1>) cílové stránky. Rozhodně se snažte vyhýbat oblíbeným a nepopulárním zaklínadlům "klepněte zde". Tohle sousloví má nulovou vypovídací hodnotu a uživateli ani trochu nenapoví, co jej čeká na konci odkazu. O to se musí postarat okolní věta, ale pak se dostanete do situace, že z ní je zvýrazněna zrovna ta nejméně říkající část.

Pokud například chcete doporučit uživateli server Seznam jako dobrý výchozí bod pro toulky domácím Webem, určitě to neudělejte takto:

Chcete-li se projít po domácích WWW stránkách,
<A HREF="http://www.seznam.cz/">klepněte zde</A>.
ale raději:
Chcete-li se projít po domácích WWW stránkách, navštivte
<A HREF="http://www.seznam.cz/">Seznam</A>.
Podstatně jednodušší je volba nadpisů pro odkazy v menu. Zde nejste vázáni okolním textem a stačí, abyste odkazy pojmenovali stručně a výstižně. Pokud má stránka obsahovat větší množství odkazů, je zpravidla vhodnější sestavit z nich menu, než je za každou cenu zapracovávat do textu. Jestliže zároveň chcete na stejné stránce uživateli sdělit nějaké informace, doporučuji rozdělit ji na část textovou (případně s několika málo odkazy v textu) a navigační. Ta v sobě soustředí většinu odkazů.

Značné oblibě se těší ikony, které doplňují textové odkazy v menu. Na většině stránek však působí spíše dojmem samoúčelné ozdoby a zbytečného zpomalení. Troufám si tvrdit, že navržení funkčních ikon je prací pro profesionála. V případě laických stránek nemůžete mnoho zkazit, pokud se jim vyhnete.

Okolí stránky

Při návrhu stránky mějte na paměti, že nemáte nejmenší tušení, odkud na ni uživatel přišel. Mohl ji najít pomocí vyhledávacího robota nebo na ni dostal odkaz od svého známého. Zkrátka snadno se může stát, že uživatel přistane na některé vaší stránce, aniž by cokoli věděl o jejích sousedkách či nadřízených. K nalezení důležitého rozcestníku vaší prezentace mu pak nestačí kousek couvnout v historii klienta. Všechno se musí dozvědět ze stránky.

Proto pamatujte na to, aby každá vaše stránka byla soběstačná a poskytla dostatek informací o svém okolí. Minimální model je takový, že stránka obsahuje alespoň jeden odkaz "nahoru". Buď na hlavní stránku své vlastní tématické části (například na začátek uživatelské příručky k programu) nebo rovnou na hlavní stránku celé prezentace či serveru.

Rozumnější však je, když stránka obsahuje vícero odkazů. Kromě zmíněných dvou přijdou uživateli jistě vhod odkazy na další významné tématické oblasti prezentace a především na důležité navigační stránky (obsah, vyhledávací mechanismus a podobně).

Každá stránka by tudíž měla být vybavena jednotnou sadou odkazů, nabízejících základní orientaci a rychlý přesun na nejdůležitější místa. Většina těchto navigačních prvků je neměnná v rámci celé prezentace. Jejich ideálním ztělesněním je

Navigační lišta

Jedná se o konstrukci, která bývá vizuálně zřetelně oddělena od vlastního obsahu stránky a která nabízí sadu nejdůležitějších odkazů. Dá se říci, že jistá forma navigační lišty dnes představuje samozřejmou součást kvalitních stránek.

Z hlediska realizace potkáte lišty grafické a textové. Pokud se necítíte opravdu silní v kolenou, dávejte přednost textovým. Jejich realizace je podstatně snazší a nároky na objem dat výrazně nižší. Grafické navigační lišty mohou nabídnout (pokud se povedou) větší potěšení pro oko. Pokud se pro ně rozhodnete, mějte na paměti následující:

  • Lišty musí být stejné (nebo alespoň jednotně vypadající) v rámci celé prezentace. Navrhněte takovou, která se bude hodit ke všem stránkám.
  • Ikony zpravidla nestačí. Mají-li uživatelé pochopit, co nabízejí jednotlivé odkazy, musíte grafické prvky doprovodit textem.
  • Klasické grafické menu (zpracovávané CGI programem) zdržuje. Pro navigační lištu musíte použít jinou technologii - grafické menu na straně klienta nebo ji poskládat ze samostatných obrázků.
Navigační lišty dříve bývaly orientovány vodorovně a nacházely se nad či pod obsahem stránky. V poslední době díky rostoucí oblibě tabulek, rámů či obtékaných obrázků stále častěji potkáte lišty svislé, zpravidla na levém okraji stránky. Vzhledem k tomu, že šířka řádku WWW klienta bývá nadměrná, lze toto řešení považovat za vhodnější.

Odkazy, které v navigační liště najdete, se dělí na tři skupiny:

Témata
nabízejí základní tématické oblasti prezentace či serveru. Zpravidla bývá také vyznačeno, ve které tématické části se uživatel právě nachází.

Nástroje
odkazují na různé podpůrné stránky, jako je obsah, vyhledávací mechanismus či kontakt na autora.

Návaznosti
další/předchozí stránka textu, odkaz o jednu úroveň výše a podobně. Zatímco předchozí dvě skupiny se v rámci prezentace nemění, návaznosti jsou specifické pro každou konkrétní stránku.

Je vhodné jednotlivé skupiny navzájem vizuálně oddělit. Někteří autoři ukládají témata do svislé navigační lišty, zatímco pro nástroje a návaznosti používají lištu vodorovnou.

Obsah

Základní smysl obsahu je prostý: uživatel by měl na jediné stránce získat přehled o celé prezentaci. Podobně jako z obsahu knihy zjistíte, o čem zhruba pojednává a dokážete snadno najít její jednotlivé části.

V obsahu samozřejmě nemusí být zahrnuta každá stránka. Je potřeba najít vhodnou úroveň podrobnosti tak, aby v obsahu bylo k nalezení každé důležitější téma prezentace, ale aby nebyl příliš rozsáhlý. Pokud by se měl obsah roztáhnout na deset obrazovek, ztratí svou přehlednost a bude k ničemu.

Je-li vaše prezentace velká, můžete vytvořit dvě obsahové úrovně (s podobným jevem se dnes můžete setkat i v některých odborných knihách). Jeden obsah bude stručný a bude zahrnovat jen nejdůležitější (a největší) tématické celky. Druhý bude podrobný a rozsáhlý. Ze stručného obsahu pak mohou vést odkazy do detailního. Je důležité ponechat (alespoň jako alternativu) detailní obsah na jedné stránce, aby v něm uživatel mohl vyhledávat.

Často bývá obsah nazýván "mapa serveru" a někdy i proveden graficky v podobě skutečné mapy. Takové řešení je mimořádně nepraktické. Jednak do obrázku (nemá-li ztratit svůj obrazový půvab) nemůžete vložit příliš údajů. Bude proto informačně řídký. Ještě závažnější nevýhodou je, že změna takto realizované mapy je velmi pracná. Ovšem obsah musí být živý a pružně reagovat na změny prezentace. Proto raději používejte textové stránky, jejichž úprava bývá snadná.

Do podobné skupiny patří rejstřík. Na rozdíl od obsahu by však neměl být uspořádán tématicky, ale abecedně. Do něj lze zařadit nejdůležitější pojmy a připojit k nim odkazy na stránky, kde se vyskytují. Příliš často se s ním však nesetkáte. Jeho vytvoření a údržba jsou velmi pracné a nezřídka se může stát, že vaše představy o důležitých pojmech se rozejdou s uživatelovými. Lepší služby zpravidla odvede vyhledávací stroj.

Jako příklad předvedu možnou úpravu WWW stránek on-line verze tohoto seriálu. Celkem obvykle obsahuje v horní části nadpis a vlevo navigační lištu. Vše je realizováno v podobě tabulky a důležité části ve zdrojovém kódy vyznačují komentáře. Navigační lišta je netypická tím, že obsahuje pouze nástroje. Žádné tématické celky zde nejsou, protože prezentace se skládá z jednotlivých dílů, nad nimiž nelze vztyčit nějakou tématickou strukturu. Povšimněte si šipek ve spodní části navigační lišty, které umožňují posun na předchozí a následující díl.


Článek byl otištěn v časopise
Softwarové noviny číslo 11/97

 
<--- --->